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(photo & allrights: THE SCOTTISH ENLIGHTENMENT / Armellodie Records / Takeshi Suga)

° ° °

THE SCOTTISH ENLIGHTENMENT
haben mit ihrer neuen Langspielveröffentlichung ein stilles, in sich gekehrtes Meisterwerk geschaffen, welches sich dem geneigten Hörer ungefragt in den Arm kuschelt, sich anschmiegt, in den richtigen Momenten die richtigen Bewegungen ausführt und ansonsten ganz zu unseren Diensten, zu unserem Wohlbefinden da ist.

Nach nunmehr acht Jahren seit der letzten Veröffentlichung, St. Thomas, ist diese Scheibe eine schillernde, erzählende Persönlichkeit, eine Sammlung von Erlebnissen, von Ereignissen, von Zwängen und Bedürfnissen, ein sehr privates Werk und eines mit herausragender Ehrlichkeit aufgenommenes Lebensstück.

Wir begleiten das Quartett quasi durch die Zeit – die Zeit, in der vieles geschah, sich alles veränderte und doch unverkennbar blieb. Die Freundschaft und die Liebe zu ihrem Sound, ihrem ganz individuellen Klang und dem hinterrücks aufblitzenden Charme in allem was sie tun.

„Potato Flower“ is an honest record, mined from the seams of joy and
pain that are threaded through the monolithic repetition of ordinary life. And it’s taken a while.

During the 8 years since St Thomas, some people have died and some people have been born. Nobody lives in the same place anymore. A huge chunk of life has elapsed, ordinary life with the standard dramas, love, fear, grief, hope, all the beauty and ugliness draped over jobs, laundry, bills, breakfast, lunch and tea. „Potato Flower“ refuses to pretend that the important things are found anywhere else“

weiß der Pressetext zu berichten. Wie wahr.
So oft man unausgegorene Übertreibungen gleich dutzendweise über sich ergehen lassen muss, so passend sind diese Worte.

David Moyes, David Morrison, Angus Moyes, Michael Alexander
sind Mitglieder dieser Zusammenkunft und sie beherrschen die Kunst der Stille, der ruhigen Töne, der fließenden Arrangements, die stets von einem warm timbrierten Gesang begleitet und geleitet werden.

The Last Howl
ist ein Meisterwerk der Sehnsucht.
Ein paar Marching-Drums hinter heulenden Gitarren, die sich winden, sich drehen, zu fallen drohen, ihren Platz sichern.

Es liegt eine Energie über dem Ganzen, die murmelnd brodelt, hintergründig, wie ein Vulkan vor dem Ausbruch, gefährlich, schelmisch grinsend. In der Ruhe liegt die Kraft. Auch hier. Spürbar sind die Emotionen der Band, die in ihren Songs über den Lauf der Zeit, die Kleinigkeiten die die Welt bedeuten ihre Hörer zum genauen Hinhören zwingen: In Momenten, in denen die Musik stoppt, die Zeit ein wenig verrutscht und momentweise gar stillzustehen scheint.

Es sind kleine Differenzen, die einem begegnen und die einen Großteil der Spannung dieser Songsammlung ausmachen.
Kräftigere Töne wie im bereits erwähnten Last Howl oder Colour It In bilden eher die Ausnahme, in einem Gesamtkonstrukt voller Schönheit und umsichtiger, zarter Annäherung wie im schon vorab veröffentlichten Keep The Cats Outside oder Machinery, das zwar langsam köchelt, dennoch aber seine Kraft zu versammeln mag und ohne Pathos zu bewegen vermag.

Der Tod einer Mutter, der Kampf der Eltern um ihre Liebe (Blood Harmony, mit kreisendem, bedrohlichen Bass und vehement im dunklen Umfeld hüpfenden Gitarre), es ist das Leben das hier in feinen, bereichernden Songs dargeboten wird.

Manchmal reicht es schon, einander die Hände zu reichen.

° ° °
96/100

THE SCOTTISH ENLIGHTENMENTPotato Flower
Armellodie Records, 1.6.2018

scottisheco

Keep The Cats Outside
Self-Made Man
Slightly
Colour It In
The Last Howl
Blood Harmony
Machinery
Fingers
Wasps

° ° °

// in english:

A Walk In The Shadow Of Time

THE SCOTTISH ENLIGHTENMENT
have created a silent, self-contained masterpiece with their new long-playing release, which cuddles into the arm of the listener without being asked, snuggles up, performs the right movements in the right moments and is otherwise completely at our service, for our well-being.

After eight years since its last release, St. Thomas, this albujm is a dazzling, narrative personality, a collection of experiences, events, constraints and needs, a very private work and a piece of life received with outstanding honesty.

We accompany the quartet through time – the time in which much happened, everything changed and yet remained unmistakable.
The friendship and love for their sound, their very individual sound and the back-flashing charm in everything they do.

„Potato Flower is an honest record, mined from the seams of joy and
pain that are threaded through the monolithic repetition of ordinary life. And it’s taken a while.

During the 8 years since St Thomas, some people have died and some people have been born. Nobody lives in the same place anymore. A huge chunk of life has elapsed, ordinary life with the standard dramas, love, fear, grief, hope, all the beauty and ugliness draped over jobs, laundry, bills, breakfast, lunch and tea. „Potato flower“ refuses to pretend that the important things are found anywhere else“

the press release knows how to report. How true.
As often as one has to endure immature exaggerations by the dozen, these words are appropriate.

David Moyes, David Morrison, Angus Moyes, Michael Alexander
are members of this meeting and they master the art of silence, calm tones, flowing arrangements, always accompanied and guided by a warm timbreed song.

The Last Howl
is a masterpiece of longing.
A few marching drums behind howling guitars, twisting, turning, threatening to fall, securing their place.

There is an energy above the whole, murmuring, enigmatic, like a volcano before eruption, dangerous, grinning mischievously. In silence lies the power. Here too. The emotions of the band are palpable, which force their listeners to listen closely in their songs over the course of time, the little things that mean the world: In moments in which the music stops, time slips a little and seems to stand still for a moment.

There are small differences that you encounter and that make up a large part of the excitement of this song collection.
Stronger tones like in the already mentioned Last Howl or Colour It In are rather the exception, in an overall construct full of beauty and careful, tender approach as in the previously published Keep The Cats Outside or Machinery, which slowly simmers but still may gather its power and move without pathos.

A mother’s death, parents struggling for their love (Blood Harmony with a circling, threatening bass and vehement guitar bouncing in a dark environment), it is life that is presented here in fine, enriching songs.

Sometimes it’s enough to reach hands to another.

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