i’m not tired i’m just wired for late nights staying up talking till the sun gets stuck back up in the sky reminding me i’m still alive i’d been looking for hope in a song or a run or a deep breath a punch or a two step beat that could carry me away from absurdity you’d been smoking lots and living in your head cause at least you’d know where you last left it i’m left waiting for you to wake up but you’re still dreaming of your next cup but it’s never quite enough you pour it out but nothing will come from an ever flowing cup when you’re too fucked to fill it back up left you alone or i did my best not to water a garden that didn’t want to live there were signs of life but it wasn’t my land and i had my own to tend and i’d forgotten it well i played it back in my head again and again not to do any harm just to try and understand couldn’t find a path that made much sense just some half finished thoughts and a couple new plants i went looking for myself by myself and it wasn’t close to easy but it sure did help and my heart kept keeping time wondering where you were and what was on your mind but it’s never quite enough i can think it and write it but it’s hard speaking up i don’t mind the sweet and wasted time the taste of your lips and your smirk when you lie but I try not to get in the way and I try so hard I evaporate a year passes and some seeds take root your garden is growing and mine’s growing too and the works not always fun but it’s better than staring at the weeds and the mud we left behind some pain to get to the magic thing

Schwarz, weiß, dunkel, hell, Melancholie, Traurigkeit, Dinge, die gesagt werden müssen, sollen. Songs über dies und das.

Sarah Beth Tomberlin findet noch immer, sie sei keine Sängerin.
Ist sie aber doch.

TOMBERLIN

mit ihrem zweiten Album, nachdem ihr Debüt At Weddings, erschienen 2018 und sie im Alter von 22, allerorten hart gefeiert wurde, wirken ihre neuen Lieder weiter irgendwie zwischen verstörend und zurückhaltend. Gleich mit dem Albumtitel stellt sie infrage, wer denn wohl ihre Songs hören sollte. Müsste.

I Don’t Know Who Needs To Hear This
ist ein ruhiges, angreifendes, bewegendes Werk.

Eines mit Tiefgang. Mit Gefühl. Überbordend, wagemutig.
Spannend in seiner Einfachheit.
Ist doch das Piano oft einzig neben ihrer Stimme überhaupt zu hören.
Manchmal dann eine Gitarre. Oder etwas, was wie ein Wind klingt, eine Bewegung da draußen. Wir wollen ja mal nicht übertreiben.

War At Weddings beladen mit Konflikten, die sie selbst als Person, ihre Erziehung, die Religion (als Tochter eines Pfarrers) in Frage und zur Diskussion stellte, ist
I Don’t Know Who Needs To Hear This...
da eher ein Versuch, ein Ausprobieren, Tarieren, Thesen aufstellen.
Wir probieren mal, was dabei herauskommt. Die eigenen Gefühle stehen mehr im Raum (born again runner), auch die Gefühle sich selbst gegenüber.
Was alles dazu führte, das

TOMBERLIN

hier in klanglicher Abgeschiedenheit sich traut, herauszuschauen, ihre Gedanken zu öffnen und Möglichkeiten auszuloten.


Bewegend ist da ein passendes Adjektiv.
Wenn sie sich erinnert an ihre verstorbene Großmutter, von der sie eine Sprachnachricht in der Hosentasche herumträgt und diese Nachricht als Vermächtnis einen unschätzbaren Wert darstellt, sie aber gleichzeitig überlegt, wenn sie eines Tages aufhört, diese Nachricht immer und immer wieder anzuhören, wird sie die Stimme der Oma nicht mehr hören, nie mehr und die Erinnerung wird eine andere, wahrscheinlich flüchtigere werden (Memory).

Unvergessen all diese Lockdown-Auftritte über Instagram, diese Offenheit, Ehrlichkeit, diese Songs, diese Cover, dieses Gefühl vom Mitgenommen-Sein.

Eine so junge Frau mit so enormem Mitteilungsbedürfnis.
Egal wie schräg das klingt, das muss jetzt mal raus, das muss mal so gemacht werden.
Wer das hören will, ganz egal.
Ich weiß nicht, wer mir zuhört.
Auch kommt es darauf ja gar nicht an.
Wichtig ist, es ist es mir wert, Euch mitzuteilen.
Dieses hier, das ist in mir drin, das ist mein Gefühl, ob richtig oder falsch, wer weiß das, man weiß nie wie es weitergeht, wann etwas vorbei sein wird, plötzlich mitunter.
Trotzdem, es ist hier, es hat im Hier und Jetzt Bedeutung.


Weder mit Zurückhaltung, noch mit Aufdringlichkeit.
Wir bleiben naturell.
Wie ein Schnitzel, gebacken ohne Panade.
Blank, nackt, ungeschminkt, einfach so.
Das ist das, was ihr auch am besten steht.
Das ist das was sie tut.
Und wir dürfen dabeisein.
° ° °

98/100

TOMBERLINI Don’t Know Who Needs To Hear This…
Sacred Bones, 6.5.2022


// In english:

intimate hope

Black, white, dark, light, melancholy, sadness, things that need to be said, should be said. Songs about this and that.

Sarah Beth Tomberlin still thinks she’s not a singer.
But she is.

TOMBERLIN

with her second album, after her debut At Weddings, released in 2018 and she at the age of 22, was celebrated hard everywhere, her new songs continue to seem somehow between disturbing and restrained. Right from the album title, she questions who should be listening to her songs. Should.

I Don’t Know Who Needs To Hear This…
is a quiet, attacking, moving work.

One with depth. With feeling. Exuberant, daring.
Exciting in its simplicity.
The piano is often the only thing to be heard next to her voice.
Sometimes then a guitar. Or something that sounds like a wind, a movement out there. We don’t want to exaggerate.

Was At Weddings laden with conflict, questioning and debating herself as a person, her upbringing, religion (as a minister’s daughter), is
I Don’t Know Who Needs To Hear This…
is more of an attempt, a trial and error, a tare, a thesis.
We’ll have a taste of what comes out of it. The own feelings are more in the room (born again runner), also the feelings towards oneself.
What all led to

TOMBERLIN

here in sound isolation dares to look out, to open her thoughts and to sound out possibilities.

Moving is a fitting adjective there.
When she remembers her deceased grandmother, from whom she carries around a voice message in her pocket and this message as a legacy is an invaluable asset, but at the same time she considers that if one day she stops listening to this message over and over again, she will not hear her grandmother’s voice again, ever, and the memory will become another, probably more fleeting one (Memory).

Unforgettable all those Lockdown performances on Instagram, that openness, honesty, those songs, those covers, that feeling of being taken away.

Such a young woman with such an enormous need to share.
No matter how weird it sounds, this has to come out, this has to be done.
Whoever wants to hear it, it doesn’t matter.
I don’t know who is listening to me.
And it doesn’t matter at all.
The important thing is that it is worth it to me to tell you.
This one, this is inside me, this is my feeling, whether right or wrong, who knows, you never know how it will go on, when something will be over, suddenly sometimes.
Nevertheless, it is here, it has meaning in the here and now.

Neither with restraint, nor with obtrusiveness.
We remain natural.
Like a schnitzel, baked without breading.
Bare, naked, unadorned, just like that.
That is what suits her best.
That is what she does.
And we are allowed to be there.

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